wtorek, 21 lipca 2009

Gry: Cicha Piłka

Jeżeli do dyspozycji mamy jedynie kilka osób i nic więcej, zawsze można zagrać w Cichą Piłkę.

Podstawowe zasady są bardzo proste, jednak mnogość dodatków powymyślanych przez graczy przez lata sprawia, że gra staje się o wiele ciekawsza i bardziej skomplikowana niż mogłoby się zdawać.

Graczy powinno być 4 lub więcej. Jeden z graczy wybrany zostaje Dyktatorem. On będzie decydował o punktach karnych bądź zmianach w grze.

Osoby siadają w kręgu. Dyktator rozpoczyna grę, podając niewidzialną piłkę do wybranej osoby.

Piłkę podać można na dwa sposoby (których nazwy spolszczyłem, co wcale nie sprawiło że wyglądają normalnie)

Zum - Polega na wyciągnięciu do przodu prawej ręki zaciśniętej w pięść i spojrzeniu w kierunku gracza, któremu podaje się piłkę. Możliwa jest zmyłka poprzez wyciągniecie ręki do jednego gracza, a spojrzenie na drugiego. Podanie następuje do gracza, z którym nawiązany był kontakt wzrokowy.

Prask - Polega na klepnięciu prawą dłonią w prawe kolano, bądź lewą dłonią w lewe kolano. Prawe oznacza przekazanie piłki o jedną osobę w prawo, lewe - w lewo. Możliwa jest dowolna kombinacja klepnięć (np. P-P-L-P-P-L-L-L by podać piłkę osobie po prawej) celem zmylenia innych graczy. Piłka nie może jednak po podaniu przejść znów przez osobę podającą.

Podaną piłkę można odbić z powrotem do osoby podającej na dwa sposoby.

Wzdryg - Polega na wzdrygnięciu ramionami.

Szrodem - Polega na uroczystym ułożeniu prawej dłoni na głowie oraz palców lewej dłoni na łokciu prawej dłoni.

Do tej pory wszystko wygląda prosto. Dochodzą jednak następujące zasady:

Nie wolno zumnąć zumniętego zuma.
Nie wolno prasknąć praskniętego praska.
Nie wolno wzdrygnąć wzdrygniętego wzdrygu.
Nie wolno szrodemnąć szrodemniętego szrodema.

Czyli żaden ruch nie może być wykonany trzy razy pod rząd. Osoba, która to zrobi otrzymuje punkt karny.

Ponadto:

Pod żadnym pozorem nie wolno wzdrygnąć szrodema.
Pod żadnym pozorem nie wolno szrodemnąć wzdrygu.

Jest to najgorsze przestępstwo i osoba, która się go dopuści przegrywa grę.
Osoba, która uzbiera umówioną wcześniej ilość punktów karnych za pomyłki, przegrywa.
Osoba, która bez pozwolenia dyktatora wyda jakikolwiek odgłos, dostaje punkt karny.

To podstawowy zestaw zasad. Prawdziwa zabawa jednak tkwi w szczegółach, z których wspomnę tylko najciekawsze:

Osoba, która zauważy błąd popełniony przez inną osobę, może naskarżyć. W tym celu podnosi dłoń i czeka, aż dyktator łaskawie zauważy ją i udzieli głosu. Osoba uprzejmie opisuje problem, nie wolno jej jednak używać zaimków (ja, ty, on, ona, oni, one, mój, moja, jego, jej, swoje, ich itd.)

Wygląda to mniej więcej tak:
"Czcigodny dyktatorze, uprzejmie donosze, że Michał uderzył dwa razy prawe kolano Michała i dwa razy lewe kolano Michała, co sprawiło że piłka wróciła do Michała".

Dyktator wtedy decyduje o przyznaniu Michałowi punktu karnego. Jeżeli jednak użyty zostanie zaimek, wtedy inny gracz może naskarżyć na skarżącego.

Zasady żywcem przetłumaczone z poniższej strony, która zawiera dużo więcej zasad jak również zdjęcia (j. ang.):

http://robnugen.com/yruu/sf/index.shtml

Artykuł na wikipedii z większą ilością odnośników.

Przykładowa gra (nie wolno pokazywać zebów, inne gesty, równie wiele zabawy)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz